Wienerberger 200 – palju rohkem kui vaid tellised

Ülemaailmse ehitusmaterjalide ja infrastruktuuri pakkujana ei tooda Wienerberger mitte ainult suurimas koguses keraamilisi ehitusplokke, vaid on turul jätkuvalt edukas fassaaditelliste, keraamiliste katusekivide, keraamiliste ja plastist torusüsteemide ning keraamiliste sillutuskivide tootja. Keraamilistest ehitusmaterjalidest valmistatud optimaalsed terviklahendused on arhitektuuriliselt mitmekülgsed ja kaunid keldrist katuseni. 200 aasta juubel näitab, et ettevõtte senine äritegevus on olnud edukas ja tulemustele orienteeritud.

Photos of Production
© Wienerberger AG

Isikupärased ja ajatud lahendused

Savi baasil valmistatud keraamilised tellised ja katusekivid on maailma vanimate ehitusmaterjalidena jätkuvalt populaarsed ning laialt kasutatavad ja sugugi mitte ilma põhjuseta. Määravateks kriteeriumideks on nii vahetult kogetav esteetika ja valikuvõimalused kui ka praktilisus ja vastupidavus – läbimõeldud otsus toob usaldusväärse ja kestva lahenduse kogu eluks.

Tellised on hoonete ehituses kasutusel olnud juba ligi 6000 aastat ning vanasti oli küladel spetsiaalne ahi käsitsi vormitud savist telliste põletamiseks. Siiski olid kuni keskajani populaarsemad kivimajad ning tellis oli materjalina palju haruldasem, sest selle saadavus olenes savimaardla olemasolust ja lähedusest. 16. sajand tõi kaasa suurenenud ehitustegevuse ning kasvava nõudluse telliste ja katusekivide järele. Praeguseks, kui nõudlus on aegade suurim ja standardid kõrgeimad, on ka telliste tootmine muutunud kõrgtehnoloogiliseks protsessiks.

Wienerberger on Eestis telliste tootmisel ennast tõestanud nii kvaliteedis kui kvantiteedis, ühendades 200-aastase tootmiskogemuse ja oskusteabe. Looduslikust toorainest – savist ja veest – valmistatud tellistes saavad kokku keskkonnasäästlikkus, ilu ja maitsekus, kauakestvus ning vastupidavus. Sajandeid ilusana püsinud telliskivihooneid leiab üle maailma. 

historical pictures of brick manufactory at the beginning of 19th century
© Wienerberger AG

Wienerbergeri ajalugu

Wienerberger on olnud algusest peale suunatud uuenduslikkusele ja oma potentsiaali laiendamisele.

Ettevõtte asutaja Alois Miesbach (1791–1857) investeeris ettevõtte tarbeks mitmetesse tellisetehastesse ja söekaevandustesse ning osales erinevates kinnisvaratehingutes. Ettevõtte laienemine toimus nii horisontaalselt kui ka vertikaalselt. Mõistagi ei peitu edu võti üksnes kvantiteedis. Wienerbergeril võimaldas jõudsalt kasvada hoopis toodete silmapaistev kvaliteet ja uuendusmeelsus. Miesbach seisis hea selle eest, et tootmisprotsessid vastaksid selle aja uusimatele tehnoloogiastandarditele. Tootmisele võrdväärselt pöörati tähelepanu ka toodete transpordile. Valmistoodete ja nende tootmiseks vajaliku kivisöe tõhusaks ja odavaks transpordiks punktist A punkti B kasutas Miesbach 1846. aastal Wiener Neustädteri kanalit. Isikliku transpordikanali kasutamine võimaldas tal transportida toorainet kiiresti ja odavalt vabrikutesse ning valmistooteid Viini.

Photos of Production
© Wienerberger AG

Laienemine jätkub

Horisontaalne laienemine tähendas Wienerbergerile suurenenud tootevalikut ja vertikaalne laienemine avardas väärtusahelat.

Söeküttega põletusahjude kasutuselevõtt viis telliste kvaliteedi uutesse kõrgustesse ning sellest ajast hakati neid ka erinevas värvigammas tootma, tumepunasest kollaseni. Miesbach hakkas investeerima söekaevandustesse ning oli üks esimesi ettevõtjaid, kes võttis kasutusele auruga töötavad masinad.

1845. aastal oli Wienerbergeril kasutada 37 põletusahju, 200 kuivatusruumi ning 103 spetsiaalset resti telliste ja katusekivide hoiustamiseks. 50 miljoni tellise tootmisvõimsusega oli Wienerberger juba tol ajal suurim tellisetootja Euroopas. Pärast Miesbachi surma 1857. aastal asus firma etteotsa tema vennapoeg Heinrich Drasche, kes oli Wienerbergeriga seotud olnud juba 1829. aastast ning kes jagas sama eesmärki: ettevõtet moderniseerida ja selle tegevust laiendada.

Wienerbergeri 200 aastat 100 sekundiga

See film viib põnevale ja informatiivsele teekonnale ning tutvustab ettevõtte arengu kõige olulisemaid tehnoloogilisi ja majanduslikke etappe. 

Wienerbergeri Aseri tehas linnulennult
© Heikki Avent / Wienerberger AS

Wienerbergeri tänapäev

2001. aastal sai Aseris asuva tellisetehase omanikus Wienerberger.

Aseris, kus telliseid on põletatud juba Eesti Vabariigi algusest, võimaldas tegevust alustada looduslikult soodne asukoht, mis tagab piisava toorainevaru. 2001. aastal sai Aseri tehase omanikuks Wienerberger. 

Wienerberger AS on keraamiliste ehitusmaterjalide tootmise ja turundamisega tegelev ettevõte. Koos kolme esindusega Eestis, Lätis ja Leedus ning tehasega Eestis Aseris kuulub ettevõte Wienerbergeri kontserni, mis on täna oma 195 tehasega 30 riigis maailma suurim keraamiliste ehitusplokkide ja telliste ning Euroopa suurim keraamiliste katusetelliste tootja. Austrias Viinis Wienerbergi piirkonnas asuva peakontori järgi on ettevõte ka nime saanud.

Meie uus showroom - aken Wienerbergeri olemusse ja tegemistesse
© Heikki Avent / Wienerberger AS

Uus ja suurema võimsusega tellisetehas

Uue, 2006. aastal avatud, tehase tootmisvõimsus ületab 50 miljonit tellist aastas.

Peale viimistlustelliste rikastavad valikut eri mõõdus täistellised ahjude, kaminate ja korstnate ehitamiseks ning interjööris kasutamiseks. 2011. aastast alates toodetakse tehases ka viies mõõdus ja neljas värvitoonis klinkersillutuskive ning 2016. aastal alustati keraamiliste tellisplaatide tootmist, mida kasutatakse nii Eestis, Soomes kui ka Venemaal eelkõige kõrghoonete viimistlemiseks. 

Jätkuvalt suure nõudluse tõttu pakub Wienerberger lisaks kohalikule toodangule telliseid, tellisplaate, sillutuskive, katusekive ja ehitusplokke ka teistest Euroopa Wienerbergeri tehastest. Keraamikat valiv inimene teab, et tegu on üks kord elus ettetuleva valikuga, sestap ei tule talle teiste ehitusmaterjalidega võrreldes üllatusena ka hind, mis samas ei ole maja üldist ehitust arvestades sugugi suur.

Meie uus showroom - aken Wienerbergeri olemusse ja tegemistesse
© Heikki Avent / Wienerberger AS

Showroom kui aken Wienerbergeri olemusse ja tegemistesse

Näidistesaalis saab tootevalikust parima ülevaate.

Pole ebatavaline, et kohapealne värvi- ja tüübivalik lööb inimesel silmade eest kirjuks, samas on tegu heal juhul veerandiga pakutavast sortimendist. Saadaval on siledad, karedad, erinevad reljeefsed ja glasuuritud pinnad, kitsamad, laiemad, väiksemad ning suuremad vormid ja mõõdud. Värvivalik varieerub ülivalgest klassikalise punase ja süsimustani. Asjalikud nõuanded ja tootevaliku tutvustamine aitavad nii suuremate ehitusprojektide planeerijat kui ka korstna- või kaminaehitajat, kelle vajadus võib piirduda kõigest 50 kiviga. Hinnatud tootjana on Wienerberger kutsutud kaasa rääkima ka suuremahulistes ehitusprojektides, kuid see ega paljud suurema kaliibriga ettevõtmised ei ole pannud firmat väiksemaid kliente alatähtsustama. Nii Wienerbergeri kividest valmistatud kodusoojendavat küttekollet kui suurt ehitist iseloomustavad püsivus ja kestvus, mida ajahammas ei pure.

Meie uus showroom - aken Wienerbergeri olemusse ja tegemistesse
© Heikki Avent / Wienerberger AS

Uued trendid ja tootevalik

Keskpärasuse ja stamplahendustega kaugele ei jõua ning ettevõtet ei kasvata.

Tootevaliku laiendamine toimub kooskõlas Wienerbergeri tegevusega teistes riikides ning muutused on seotud turu trendide või nõudlusega. Trendiloojad ollakse ka Eestis, lihtsalt teinekord võivad Madalmaade või Skandinaavia trendid siinsetega ühte langeda. Eestis tehakse turutrendide väljaselgitamiseks koostööd arhitektide, arendajate ja pottseppadega. Üheks viimase aja populaarseks trendiks on kujunenud katusekivide kasutamine fassaadi ehitusel ehk terve maja katusekividega katmine – nii saab maja peale tõhusa kaitse ka uuenduslikuma välisilme.

Wienerbergeri Aseri tehase särasilmne kollektiiv
© Heikki Avent / Wienerberger AS

Jätkusuutlikud lahendused ja püsiv kliendirahulolu

Pakume parimaid ehitusmaterjalide lahendusi, mille aluseks on kvaliteet, energiatõhusus ja esteetiline toodang.

Tööprotsesside ja -ressursside tõhus kasutus on hoone elutsükli seisukohalt äärmiselt oluline, seda alates asukoha valikust kuni ehituse ja renoveerimiseni välja. Wienerbergeri pakutavad jätkusuutlikud ehitusmaterjalid ja infrastruktuurilahendused parandavad inimeste elukvaliteeti. Püsiv kliendirahulolu ja usalduse saavutamine on mitmetahuline protsess, mis hõlmab muu hulgas keskkonnavastutust – keskkonda vähem koormavate toodete arendamist ja ressursside otstarbekat kasutamist. Personali pädevus peab eelpooltoodu saavutamiseks olema püsivalt kõrgel tasemel, et leida parim tasakaal kliendi ja teiste poolte muutuvate nõudmiste ning oma töö keskkondlike mõjude vahel.

Artikkel on valminud 2019. aasta oktoobris ilmunud ajakirja Disain, interjöör ja arhitektuur artikli "Keraamiline tellis kui isikupäraste ja ajatute lahenduste nurgakivi" alusel.